כיצד בוחרים כרטיס קול? מה מתאים לי?

כרטיס קול מקצועי הוא אחד מהמרכיבים החשובים ביותר באולפן הקלטות ביתי או מסחרי.

כיום בשוק יש מחבר עצום של כרטיסי קול, לכן חשוב להבין את ההבדלים על מנת לבחור את הכרטיס המתאים ביותר עבורכם:

  • אופן החיבור למחשב (כרטיס קול חיצוני או פנימי, כרטיס בחיבור USB או TB)
  • מספר הכניסות והיציאות I/O בכרטיס הקול
  • איכות הממירים A/D – D/A
  • תוספות מובנות בכרטיס הקול (קדם מגבר, אפקטים DSP, ממשק MIDI, יציאת אוזניות, בקר עוצמה)

מה תפקידו של כרטיס קול?

כרטיס הקול אחראי על הסאונד שנכנס ויוצא אל ומן המחשב,
הכרטיס קול ממיר בכניסות מפורמט אנאלוגי לפורמט דיגיטלי (A/D) וממיר ביציאות מסיגנל דיגיטלי לסיגנל אנאלוגי (D/A). כרטיס קול איכותי מספק את נתוני ההמרה “השקופים” ביותר,
על מנת להקליט ולהשמיע את הסאונד בצורה הנאמנה ביותר למקור וללא עיוות או רעש נלווה.

האם אני צריך כרטיס קול מקצועי?

כל מחשב מגיע עם כרטיס קול On-Board – מובנה בלוח אם. כרטיס קול On-Board מספק סאונד באיכות סבירה עבור שימושים ביתיים סטנדרטים אך לא עבור הפקת מוזיקה
בכרטיס קול On-Board אין את החיבורים הדרושים להקלטה של מיקרופונים מקצועיים או כלי נגינה מוגברים. כמו כן בכרטיס קול On-Board ניתן לעבד ולשמוע אודיו ברזולוציה של 16bit בלבד – רזולוציה שאינה מספיקה לצרכים אולפניים.

הסיבות העיקריות לרכישת כרטיס קול מקצועי יהיו בדכ:

  • כניסות אשר מסוגלות לתאם את עוצמת ההקלטה לעוצמה הרצויה.
  • הגברה של אות אנאלוגי עם מינימום תוספת של רעשים נלווים.
  • המרה איכותית בין אות אנאלוגי לדיגיטלי.
  • הקלטה עם עכברה (Latency) הנמוכה ביותר.
  • יציבות ואמינות בעבודה מול מערכות הפעלה שונות.
  • ממשק MIDI מובנה, לחיבור וסנכרון ציוד חיצוני כמו סינטיסייזר, מכשירי אפקטים וכו’…
  • חיבורים דיגיטליים להקלטה והשמעה בפורמטים של MADI / ADAT
  • על מנת ללמוד עוד על פורמטים דיגיטאליים כגון MADI / ADAT – לחץ כאן.

אז איזה כרטיס קול מקצועי לבחור?

כיום המבחר הוא עצום לכן חשוב להבין מה מתאים לצרכים שלכם. להלן מספר מאפיינים חשובים עבור בחירת כרטיס קול מקצועי ליצירת מוסיקה:

  1. יציבות ואמינות !!
    כרטיס קול הוא למעשה “הלב” של האולפן ולכן חשוב לבחור כרטיס קול יציב, נוח לתפעול, ואמין.
    דרייברים יציבים ותמיכה ראויה.

  2. כיצד כרטיס הקול מתחבר למחשב? כרטיס פנימי או חיצוני?

    כרטיס קול פנימי יהיה בדרך כלל פחות נוח לעבודה אולפנית. אם אתם משתמשים במחשב נייד, או אם אתם רוצים ממשק אודיו שישמש אתכם גם בהופעות חיות אתם צריכים כרטיס קול חיצוני. רוב כרטיסי הקול המקצועיים והחצי מקצועיים החדשים יהיו חיצוניים, יחד עם זאת, כרטיסי קול פנימיים בדרך כלל לא כוללים תוספות חשובות כגון: כניסות קדם מגבר (פראמפ) ו-DI להקלטת כלים ב-DIRECT

  3. חיבוריות  USB2 / USB3 / TB או Firewire

    כרטיס קול חיצוני יכול להתחבר למחשב ב-TB, USB או ב-Firewire.
    חיבור ה-Firewire היה נחשב איכותי יותר אך עם התקדמות הטכנולוגיה וכניסת USB2 ועכשיו USB3 ו-TB לתמונה היתרון שלו נעלם, ולמעשה מעט מאוד כרטיסים היום מיוצרים עם חיבור ה-Firewire.

    שימו לב:
    לצורך עבודת אודיו יש צורך בכרטיס Firewire איכותי, עם צ’יפ של חברת Texas Instruments בלבד! כרטיס קול אשר מחובר ב- Firewire בשילוב עם כרטיס Firewire לא של חברת Texas Instruments יגרום במקרים רבים לתוצאות לא רצויות כמו רעשי לוואי, ניתוק האודיו, קליקים… הבנתם את הרעיון.

    אם אתם רוצים את הנוחות שבכרטיס קול חיצוני בלי להסתבך יותר מידי ועם הסתכלות לעתיד, מומלץ לרכוש ממשק אודיו בחיבור USB.

  4. כמות כניסות ויציאות I/O

    מספר הכניסות יקבע כמה כלים תוכל להקליט/לחבר למחשב בו זמנית. שתי יציאות הן הכרחיות לצורך חיבור לשני מוניטורים/רמקולים. כניסות ויציאות נוספות יאפשרו גמישות בחיבור אפקטים חיצוניים וסינטיסייזרים למחשב. ליוצרי מוסיקה אלקטרונית, או ליוצרים אשר לא מתכוונים להקליט יותר משני כלים בו זמנית יספיק בדרך כלל כרטיס קול מקצועי סטנדרטי עם שתי כניסות ושתי יציאות. מי שמתכוון להתמקד בהקלטות לייב של כמה כלים במקביל יזדקק לממשק אודיו עם יותר כניסות.

  5. ממירים ואיכות ההמרה

    הרכיב החשוב ביותר בכרטיס הקול אילו הממירים. על כל כניסה או יציאה של הכרטיס יושב ממיר אשר אחראי על המרת סיגנל אנאלוגי בדיגיטלי ולהפך. ממירי A/D הם ממירי כניסה שממירים סיגנל אנאלוגי לסיגנל דיגיטלי (שבו מיוצגת אינפורמציית האודיו במחשב). ממירים אלה ישפיעו על איכות ההקלטה. ממירי D/A הם ממירי יציאה שממירים סיגנל דיגיטלי לסיגנל אנלוגי- הם ישפיעו על איכות ההשמעה. איכות הממירים היא המאפיין החשוב ביותר של ממשק האודיו שלכם. ממירים איכותיים יותר יתנו סאונד צלול, עמוק, פאנצ’י ונאמן יותר למקור. ממירים טובים פחות ייתנו לנו סאונד מעוות, יחס אות לרעש גרוע (הרבה רעש בעת הקלטה ביחס לסיגנל), וסאונד עם פחות עומק וחדות. כרטיסי קול שונים מאפשרים רזולוציות המרה ועבודה שונות. לא נכנס כאן לעומקם של דברים בתחום הרזולוציה הדיגיטלית, אך יש לשים לב שממשק האודיו שאתם רוכשים מאפשר עבודה ברזולוציה של לא פחות מ-96Khz ו-24 ביט. מומלץ במיוחד להימנע מכרטיסי קול שמאפשרים עבודה בתדר דגימה של 48Khz בלבד.

  6. קדם מגבר (Pre-Amp) ומתח פאנטום

    פרהאמפ (או קדם מגבר) הוא רכיב אולפני הכרחי למי שמעוניין להקליט מיקרופון. אומנם ניתן לרכוש פרהאמפ בנפרד מכרטיס הקול, אך בשלב ראשון כרטיס קול עם פרהאמפ מובנה יהווה פתרון זול יותר. רוב הפרהאמפים שבאים עם ממשק האודיו אינם מהאיכותיים ביותר אך בהחלט עשויים להספיק להקלטות אודיו ראשונות. כרטיס קול שמגיע עם פרהאמפ יספק בדרך כלל גם Fantom Power – מתח חשמלי של 48volt אשר נחוץ להקלטת מיקרופון קונדנסר.

  7. ממשק MIDI

    ממשק המידי מאפשר תקשורת בין מקלדת שליטה וציוד מידי אחר לבין המחשב. ניתן כמובן לרכוש ממשק מידי בנפרד מכרטיס הקול, אולם כרטיס קול עם ממשק מידי הוא יתרון.

  8. יציאת אוזניות

    מומלץ מאד לרכוש ממשק אודיו עם יציאת אוזניות אשר מוגברת בנפרד, גם אם הדבר מייקר קצת את המחיר של הכרטיס.

  9. קונטרולר ווליום

    כרטיס קול עם כפתור ווליום פיזי ששולט על עוצמת היציאה יכול להיות שימושי מאד, ויחסוך לנו רכישה של קונטרולר נפרד כזה: מאד לא נוח לשלוט בעוצמה בעזרת העכבר. אך יש כיום מגוון שלטי ווליום נוחים והחברות המובילות מציעות שלטי ווליום יעודיים עבור כרטיסי הקול שלהן.

  10. Latency

    Latency הוא הזמן מהרגע בו נכנס סיגנל אל המחשב ועד הזמן שהוא נשמע. כלומר זהו הזמן מהרגע שנלחת על קליד המקלדת השליטה (או מהרגע שננגן צליל בגיטרה) ועד הרגע בו נשמע אותו. כרטיס קול מקצועי מגיע עם דרייבר ASIO שמאפשר להגיע ל-Latency נמוך. Latency של 12 אלפיות שניה יספק את רבים מהמוסיקאים, אך הנגנים הטובים ביניכם ירצו ממשק אודיו שמספק יציבות גם באיזורים של 5 אלפיות שניה (על מנת לאפשר נגינה מהירה שלא תופרע על ידי העיכוב).

על איזה כרטיס קול אנחנו ממליצים?

בטווח המחירים הנמוך ובתור כרטיס קול התחלתי אנו ממליצים על כרטיסי הקול

של חברת AUDIENT:

בטווח המחירים הגבוה יותר אנחנו ממליצים על כרטיסי הקול של RME:

כמו כן לאודיופילים שבינכם אנו ממליצים לבדוק את כרטיסי הקול חדשים בפורמט DSD המאפשרים לך להנות מהרזולוציות הגבוהות ביותר הקיימות כיום בהאזנה לאודיו דיגיטלי.

רוצים ללמוד עוד על פורמט ה-DSD? לחצו כאן.